berlumba

2014 Giro d'Italia Peringkat untuk Menonton

The Thinning (Januari 2019).

 
Anonim

Jelajah ke-97 Itali membuat percutian besar dari Ireland pada hari Jumaat. Semasa lawatan pertama Corsa Rosa ke Emerald Isle, pelumba akan bertanding tiga peringkat sebelum menuju ke rumah dan memukul gunung. Berikut adalah satu peringkat di Grand Tour musim pertama yang tidak boleh dilupakan. -Apabila Yost

Peringkat 1, 9 Mei: Belfast Team Time Trial, 21.7km

Kebanyakan Grand Tours bermula pada hari Sabtu, tetapi Giro tahun ini bermula pada hari Jumaat untuk menampung pemindahan lama ke Itali selepas Peringkat 3. Dan untuk kali kelima dalam lapan edisi terakhir, perlumbaan bermula dengan ujian masa pasukan. Pada 21.7km, yang satu ini agak panjang dan boleh meletakkan beberapa kegemaran (terutamanya terkenal penguji masa miskin seperti Katusha Joaquim Rodriguez) ke dalam lubang awal. Jangkakan Cadel Evans BMC dan Movistar Nairo Quintana menjadi antara pesaing GC yang paling banyak memanfaatkan usaha pasukan mereka.

Peringkat 8, 17 Mei: Foligno ke Montecopiolo, 174km

Selepas beberapa peringkat yang sepatutnya memihak kepada pelari dan pakar pemisah, pendaki akan datang ke hadapan semasa hujung minggu kedua Giro dengan sepasang kemuncak kemuncak di Itali tengah. Peringkat Sabtu kelihatan lebih sukar daripada kedua-dua mereka, dengan tiga pendakian datang berturut-turut di akhir pentas, termasuk Cat. 1 memanjat ke garisan penamat di Montecopiolo, di mana pendaki tulen seperti Rodriguez, Quintana, dan Dan Martin Garmin-Sharp pasti akan berada di hadapan. Tetapi sementara pendakian tidak begitu curam, keturunan di antara sempit dan berpusing. Jangkakan pesaing GC oportunistik dengan kemahiran menurun yang baik (lelaki seperti Evans atau Garmin-Sharp's Ryder Hesjedal) untuk mencuba dan mendapatkan sedikit masa apabila jalan menundukkan.

Peringkat 12, 22 Mei: Barbaresco ke Ujian Masa Barolo, 41.9km

Pada 2012, Rodriguez kehilangan Tour of Italy ke Hesjedal hanya 16 saat. Tetapi, Sepanyol kehilangan 14 dan 47 saat dalam dua percubaan masa individu itu pada tahun itu. Sekiranya dia melakukan sedikit lebih baik, Rodriguez akan memenangi Giro dan Kanada masih akan menjadi juara Tour Grand. Oleh itu, pentingnya untuk Rodriguez sekurang-kurangnya berkinerja baik semasa perlumbaan 41.9km Peringkat 12 ke arah jam melalui rantau Piedmont (kawasan yang terkenal dengan pencinta wain). Sekiranya dia boleh menahan dirinya sendiri terhadap Hesjedal, Evans, dan Quintana, Rodriguez boleh menuju ke separuh kedua pergunungan dengan yakin. Sekiranya dia tidak, satu lagi yang hampir dilepaskan adalah kemungkinan sebenar.

Peringkat 14, 24 Mei: Aglie ke Oropa, 162km

Selepas dua minggu perlumbaan, gunung Giro d'Italia yang tinggi akhirnya tiba pada Peringkat 14. Perjalanan ke Oropa adalah yang pertama dari tiga peringkat Alpine yang akan pergi jauh ke arah menentukan pemenang terakhir Giro. Pendakian bermula Sabtu dengan dua pendakian sebelum kemuncak sidang kemuncak di Oropa. Tetapi sementara pendakian cukup mencabar untuk menarik kegemaran GC, ia tidak cukup panjang atau curam untuk membuat goncangan utama. Yang berkata, penunggang yang mengalami masalah menyesuaikan diri dengan perubahan dalam medan selepas beberapa hari di flat boleh kehilangan minit jika mereka tidak bersedia untuk itu. Peringkat ini juga merupakan salah satu daripada dua penghormatan ulang tahun ke-10 kematian Marco Pantani. Orang Itali memenangi peringkat yang luar biasa di sini, hanya beberapa hari sebelum bacaan hematokrit yang tinggi mendorong pencapaian kerjayanya.

Peringkat 15, 25 Mei: Valdengo ke Montecampione, 217km

Peringkat terpanjang Giro adalah urusan yang agak mudah: Penunggang akan menuju ke timur untuk 197km sebelum memukul lereng pendakian hari itu, Cat. 1 Montecampione, untuk kemuncak puncak. Kemunculan perlumbaan yang paling sukar hingga ke tahap ini, Montecampione adalah kedua-dua panjang (20km) dan curam (purata 5km purata 8.7%). Menjelang akhir hari, para pengkaji GC akan terdedah, dan menuju ke minggu terakhir Giro, pesaing sebenar untuk kemenangan keseluruhan harus muncul. Pantani juga memenangi pentas di sini pada tahun 1998, tahun itu dia mengambil kemenangan pertamanya dan Giro. Cuaca sentiasa boleh menjadi faktor di pergunungan: Salji membatalkan satu stesen Alpine tahun lepas dan memaksa orang lain dihalakan semula ke Dolomites.

Peringkat 16, 27 Mei: Ponte di Legno ke Val Martello, 139km

Selepas hari rehat hari Isnin, Peringkat 16 akan melakukan penunggang tanpa bantuan. Daripada melepaskan mereka kembali ke ayunan perkara, tahap Selasa membawa mereka kembali ke Alps untuk apa yang mudah tahap paling sukar. Ia adalah hari yang lebih pendek di 139km, tetapi apa yang ia kurang dalam kilometer ia lebih daripada membuat di ketinggian. Penunggang akan memanjat dua pendakian Giro yang paling bersejarah: pertama Gavia (pendakian yang melancarkan Andy Hampsten pada kemenangan pada 1988), maka Stelvio, titik tertinggi perlumbaan. Hari berakhir dengan 22km menyumbat Val Martinello, yang kurang terkenal, tetapi tidak semestinya tugas yang sukar. Sebenarnya, tahap ini mungkin terbukti terlalu sukar untuk menyebabkan goncangan utama GC. Peserta GC mungkin berpuas hati untuk membiarkan pemisahan memperoleh kelebihan yang besar dan berjuang untuk kemenangan peringkat, dengan demikian menyelamatkan pertempuran terakhir Giro untuk Dolomites di kemudian hari.

Peringkat 18, 29 Mei: Belluno ke Rifugio Panarotta, 171km

Untuk tahun kedua berturut-turut, pameran terakhir Giro akan berlangsung di Dolomites dengan tiga peringkat dan tujuh pendaki utama. Peringkat 18 mengatasi Passo San Pellegrino, Passo del Redebus, dan akhirnya Rifugio Panarotta - menaiki gelanggang 16km dengan kecerunan 8% stabil. Walaupun profil yang menakutkan, peringkat ini tidak mungkin menjadi medan perang GC, terutama sekali dengan percubaan masa individu yang sukar pada hari berikutnya dan hari yang sukar di gunung pada hari berikutnya. Sebaliknya, cari pendaki lebih jauh ke klasifikasi umum atau penunggang yang berharap untuk memenangi klasifikasi Giro's King of the Mountains untuk memerintah hari itu.

Peringkat 19, Mei 30: Bassano del Grappa ke Monte Grappa Time Trial, 26.8km

Untuk keenam kali dalam lapan edisi terakhir, Giro termasuk perbicaraan masa yang semakin meningkat. Ujian 26.8km tahun ini bermula di Bassano del Grappa (rumah kepada semangat Itali yang berkuasa) dengan 8 kilometer persegi sebelum tiba di kaki 19km Monte Grappa. Tidak ada tempat untuk bersembunyi di atas panggung seperti ini, dan 8km itu tentu akan membatasi masa pendaki tulen seperti Rodriguez dan Quintana akan dapat memperoleh persaingan mereka. Evans BMC harus menjadi kegemaran. Beliau merupakan pejuang masa terbaik bagi pesaing GC tahun ini, dan dia akan dapat mengeksploitasi bahagian yang rata ketika masih memegang sendiri ketika jalan itu mulai mendaki. Sekiranya dia tidak kehilangan masa terlalu banyak di Alps, dia boleh menjadi merah jambu pada penghujung hari.

Peringkat 20, 31 Mei: Maniago ke Monte Zoncolan, 167km

Pertama kali dimasukkan pada tahun 2003, Monte Zoncolan telah naik tiga kali sejak (2007, 2010, dan 2011). Pada tahun ini penunggang akan mengatasi hal itu daripada pendekatan barat yang lebih sukar selepas perlumbaan 157km dan dua kategori lain yang dikategorikan. Sedang lebih pendek daripada pendakian Alpine yang paling banyak, Dolomites umumnya lebih curam. Kes di titik: kecerunan purata Zoncolan ialah 11.9, lebih tinggi daripada gred maksimum banyak pendakian Alpine. Jurang masa boleh menjadi besar pada sidang kemuncak itu, dan jika pertempuran GC hampir menuju ke pentas, ini boleh menjadi salah satu hari yang paling menarik dalam perlumbaan namun musim ini. Siapa pun yang memakai jersi merah jambu pada akhir hari ini akan menjadi juara Tour 2014 di Itali, kerana Peringkat Akhir 21 menjanjikan pecut lapangan dan tiada GC shakeup.