pelancongan de france

Bolehkah Lance memenangi Tour de France?

Boomerang Trick Shots | Dude Perfect (Februari 2019).

 
Anonim

Dari kemenangan pertama Tour de France yang tidak pernah berlaku sebelum ini dalam masa tiga tahun selepas didiagnosis dengan kanser testis, keupayaan juara tujuh kali untuk mengelakkan jangkaan telah menjadi legenda di kalangan orang awam dan pelumba sesama mereka. Dalam perjalanannya ke kemenangan ketiga pada tahun 2001, ia menggunakan "peledak" yang terkenal sekarang untuk menipu para saingannya untuk memikirkan dia lemah dan akan ketinggalan. Kemudian di pangkalan pendakian terakhir, dia meletup keluar dari pek untuk memenangi pentas di atas Alpe d'Huez. Pada tahun 2003, Armstrong adalah yang paling kurang bersedia untuk mana-mana kejayaan Tour ini, dan berada di bawah tekanan paling sengit namun dari pesaing lain ketika Joseba Beloki jatuh di hadapannya pada keturunan gunung berkecepatan tinggi; Armstrong melarikan diri dari jalan raya, menumpuk di atas padang yang berumput, menurunkan dan melompat parit saliran kemudian dengan kemas kemas balik pek itu di jalan raya di bawah tapak pembunuhan beramai-ramai. Kemudian pada tahun yang sama, mengetuk pendakian apabila beg penonton menyambar hamparannya, Armstrong mengalir kemudian menghidupkan Luz Ardiden untuk bukan sahaja menangkap pesaingnya tetapi memenangi pentas di atas kerangka basikal.

Pada tahun 2009, semasa penulisan Tour de Lance: Kisah Luar Biasa Pertarungan Lance Armstrong untuk Menuntut semula Tour de France, saya menyaksikan kemunculannya yang paling tidak mustahil. Armstrong telah tidak dikendalikan dan kembali ke Tour selepas empat tahun lepas, untuk cuba menjadi juara sulungnya pada usia 37 tahun. Selepas musim awal, sedikit orang percaya dia boleh memenangi perlumbaan. Malah, pengarah pasukannya dan kawan lama, Johan Bruyneel, memberitahu saya dengan keyakinan semasa pertengahan Tour itu, "Anda tidak boleh tiba-tiba menunggang jauh dari yang terbaik jika anda tidak dapat bersaing sebulan sebelum ini. kebanyakan yang dia harapkan adalah untuk bersaing dengan yang terbaik. " Ketika perlumbaan memakai dan jelas bahawa walaupun memanjat ke podium akan menjadi kemenangan macam-macam, kebanyakan pengikut dekat dari sukan itu mula percaya walaupun itu tidak akan terjadi. Dengan ujian terakhir, yang berlaku di Peringkat 18 dari 21, saya membandingkan Armstrong dengan pesaingnya yang lebih muda, Alberto Contador (pemenang akhirnya), Andy Schleck (yang mengambil masa kedua) dan saudaranya Frank (kelima), dan Bradley Wiggins ( keempat). "Armstrong kelihatan tua dan penat, " saya memerhatikan ketika saya melihatnya di bas pasukan selepas perbicaraan masa. "Dia datang ke Tour de France sebagai pesaingnya yang muda, tetapi bukannya menunggang dirinya ke dalam negeri spektrum keperakan, di mana segala-galanya dilucutkan dari badan kecuali daya tahan pada intinya, ia berada di suatu tempat biasa Dia lelah hari yang dahsyat di tempat kerja dan anak-anaknya berlari-lari menjerit, dan buat pertama kalinya sejak saya mengenali dia, dia nampak agak haus seperti saya kadang-kadang, kadang-kadang semua kawan saya Dia seolah-olah seperti kita. "

Tetapi di peringkat akhir gunung, yang berakhir dengan pendakian 21 kilometer yang mengerikan ke puncak Mont Ventoux 1, 912 meter, Armstrong mendapati cukup keajaiban lama untuk tinggal bersama para pemimpin dan memelihara tempat podium tempat ketiga. Cuba untuk menerangkan kepada saya selepas itu, Bruyneel hanya boleh berkata, "Dia sedang menunggang seperti … seperti … Dia menunggang seperti Lance Armstrong."

Kali ini pada tahun 2010, Armstrong hanya setahun lebih tua, sementara pesaingnya masih cukup muda untuk dianggap sebagai tahun yang lebih berpengalaman. Dan walaupun dia tidak memecahkan tulang selangka seperti musim lalu, pendahuluan awalnya untuk Tour tahun ini kelihatan sama suram: Pada bulan Januari dia membuka musim ini dengan tempat ke-25 yang tidak menyenangkan di Australia keenam Pelancaran Down Under. Pada Criterium International selama dua hari pada bulan Mac, dia jatuh turun oleh para pemimpin pada pendakian terakhir. Pada bulan April dia selesai ke-27 dalam Tour of Flanders kemudian menangkap virus perut yang membuatnya tidak berlumba lagi sehingga Mei. Kemunculannya datang di Jelajah Gila New Mexico, perlumbaan lima hari yang ditandingi kebanyakannya oleh pasukan Amerika domestik dan bukan skuad pro top. Tahun lepas Armstrong menduduki tempat kedua dengan rakan sepasukan Levi Leipheimer; tahun ini dia ke-17. Pada bulan Mei, selepas dakwaan Floyd Landis mengenai penggunaan dadah yang meluas dan sistematik oleh Armstrong dan kebaikan lain semasa kerjayanya, Armstrong meninggalkan Tour California selepas kemalangan. Dia memerlukan X-ray pada siku (yang akhirnya menjadi negatif) dan enam atau tujuh jahitan di dekat salah satu matanya. Dengan enam minggu lagi untuk Tour itu, kebanyakan pakar mula menulis obituari untuk harapan podium Armstrong 2010.

Tetapi dalam lawatan lima hari di Luxembourg pada awal Jun, Armstrong berada di tempat ketiga. Kemudian pada pertengahan Jun di Tour of Switzerland, dia menamatkan keseluruhan keseluruhan. Lebih penting lagi, pada peringkat terakhir gunung besar perlumbaan 9-hari, dia menunggang di hadapan pek utama pemimpin, yang telah menjatuhkan bintang marquee seperti super-pendaki Andy Schleck.

Armstrong telah bangkit dari abu musim awalnya.

"Apa yang tidak ada yang mengerti, " rakan sepasukannya yang lama dan bekas letupan yang dipercayai Chechu Rubiera memberitahu saya untuk Tour de Lance, "kecuali kami yang menungganginya, adalah peningkatan yang membawa kita dua minggu, tiga minggu latihan, ia dilakukan dalam sembilan hari. Ia selalu seperti ini. "

Sekarang kita tahu Armstrong bersedia untuk Tour de France 2010. Apa yang akan kita ketahui pada bulan depan adalah jika, pada umur 38 tahun, siap sudah cukup untuk menang. Ia mungkin tidak.

Walaupun Armstrong mengakui bahawa pemenang tahun lalu, juara Tour dua kali Alberto Contador, berada di kelas lain. "Dia adalah bakat terbesar dan terbaik di atas basikal, " Armstrong memberitahu saya untuk buku itu. "Mungkin yang terbaik pernah." Apa lagi, Contador sedang menunggang tahun ini untuk pasukan Astana yang bukannya berpisah di antara dirinya dan Armstrong, harus bersatu dan menunggang sepenuhnya untuk menyokong pemimpinnya yang tunggal. Terdapat juga pemenang Andy Schleck, pendaki berbakat dari Luxembourg yang, pada akhir bulan Jun, memenangi kejohanan kebangsaan masa percubaan negaranya, mungkin menunjukkan kesediaannya sendiri dengan keupayaan bertambah baik dalam TT (selalu menjadi faktor dalam Tour). Cadel Evans-seorang pemain yang boleh TT dan mendaki, dan menduduki tempat kedua di Tour dua kali sebelum terjatuh buruk tahun lalu-nampaknya telah menghidupkan semula kerjayanya. Dia memakai jalur pelangi Juara Dunia, memenangi perlumbaan Klasik awal musim Fleche Wallonne, memakai jersi pemimpin merah jambu untuk sehari di Giro d'Italia pada bulan Mei, dan untuk pertama kalinya dalam tahun akan menunggang Tour dengan sokongan pasukan yang direka untuk perlumbaan peringkat. (Pasukan terdahulu beliau ditubuhkan lebih banyak untuk bersaing dalam sengit, satu hari perlumbaan daripada perlumbaan peringkat berorientasi ketahanan.)

Kecuali jika tuduhan Landis atau berita pecah-pecah lain mengakibatkan pengecualian minit terakhir dari Tour (yang telah berlaku untuk pelumba lain pada masa lalu, terutamanya pengecualian 2006 seperti Ivan Basso dan Jan Ullrich kerana penyelidikan Operacion Puerto ubat meningkatkan prestasi dan doping darah), kontroversi mungkin tidak akan menjejaskan Armstrong secara negatif. Sebenarnya, Armstrong menggunakan kemarahan dan kemarahan untuk menyemarakkan prestasinya, sifat keperibadian yang sering dilucutkan oleh orang awam tetapi menyedari dan menyambut sebagai motivasi. Mengenai Contador, yang tidak mematuhi arahan pasukan semasa Jelajah 2009 dan menimbulkan kemarahan Armstrong sehingga kedua-dua mereka hampir memasuki pergelangan tangan, Armstrong memberitahu saya, "Saya tidak dapat menyukai lelaki itu lagi." Dan "Saya tidak boleh menunggu Julai, saya serius … Saya … lelaki … Saya mahu fucking … Saya mahu menewaskannya.")

Susun atur Tour tahun ini nikmat keajaiban Armstrong. Pada awal perlumbaan, penunggang akan dibawa sepanjang 13, 2 kilometer dari jalan batu-rusuk, mata gemetar, banjir yang menggelegar di Stage 3-hari yang mungkin memberi perhatian kepada pengalaman Armstrong yang lebih berat dan pengalaman perlumbaan terhadap cahaya dan pemuda Contador. Ia boleh membawa kepada jurang masa yang sama dengan perpecahan tahun lalu dalam Peringkat 3, apabila Armstrong menjangkakan perubahan pada angin badai yang tidak diselesaikan oleh Contador dan berakhir dalam kumpulan 41 saat ke depan. Selain itu, prolog yang pendek, 8km, yang mungkin tidak akan memberi kesan pada kedudukan terakhir, hanya satu masa percubaan, Peringkat 52-km 19. Kedua-dua kekurangan percubaan masa yang lain dan penampilan akhir ini memihak kepada Armstrong. Dia tidak setanding dengan jam sebagai Contador, dan dia cenderung menjadi lebih kuat dan lebih baik apabila Tour berlangsung. Begitu juga, tahap utama Jelajah dijangka datang pada minggu ketiga dan terakhir, bermula pada 19 Julai pada peringkat ke-15, ketika perlumbaan memasuki Pyrenees selama tiga hari berturut-turut.

Dengan hubungan intim saya ke kerusi perlumbaan dan barisan depan tahun depan untuk kemunculan semula Armstrong-saya dapat menaiki kereta pasukan semasa beberapa perlumbaan, termasuk Tour-I dengan jelas difahami ketika itu, seperti yang saya lakukan sekarang, Contador harus menang. Saya mahu dia menang. Dia, seperti Armstrong menyifatkannya kepada saya, "hebat, " dan pantas mendapat kemenangan. Tetapi saya juga mendapati diri saya percaya bahawa, satu lagi masa, Armstrong entah bagaimana akan mencari jalan untuk menang. Saya tidak percaya sekarang. Tetapi kadang-kadang pada bulan Julai, saya akan.

Bill Strickland adalah editor editor majalah Bicycling dan pengarang Tour de Lance: Kisah Luar Biasa Pertarungan Lance Armstrong untuk Menuntut semula Tour de France.Beliau juga menulis blog mingguan mengenai menunggang yang dipanggil Duduk Di.