basikal & gear

First Ride: Bike Road Cannondale Slate

First Ride 2016 Cannondale Slate || Road Bike Action Magazine (April 2019).

 
Anonim

Sekiranya anda menunggang jalan untuk keseronokan, kecergasan atau pengembaraan, anda perlu memberi perhatian yang sangat mendalam terhadap Cannondale Slate yang baru tersedia. Basikal jalan ini menjadikan perkara terbalik dengan tayar 42c yang dipasang pada rim 650b, untuk diameter luar yang sama sebagai persediaan 700x23c; garisan penangguhan Lefty 1, 170g, jalan khusus, 30mm; dan bingkai aluminium 1, 200g moden. Saya telah mengendarai setiap jenis basikal di bawah matahari dan berfikir saya tahu apa yang Slate akan menjadi semua tentang-tetapi saya juga menghadapi beberapa kejutan yang menyenangkan.

Di atas segalanya, Slate boleh ditakrifkan sebagai basikal jalan berbilang permukaan: Ia telah menjatuhkan bar, geometri seperti basikal jalan, gear jalan, dan tayar licin. Cannondale memanggilnya Jalan Baru, yang saya suka; yang sering digunakan jawatan basikal batu kerikil membuat saya menjejaskan-tidak setiap jalan kerikil masih jalan? Tetapi Slate benar-benar membawa sesuatu yang baru ke jalan raya, dan ia agak luar biasa.

Cannondale memberi saya kesempatan untuk mengambil Slate pada perjalanan pertama bermula di Lebuhraya Pantai Pasifik berhampiran Malibu, California. Basikal ini ditawarkan dalam tiga model yang semuanya berkongsi bingkai, garpu, rim, dan tayar yang sama: The Slate Disc Force 1, dengan berat yang dituntut sebanyak £ 18 ($ 4, 260); Ultegra Disc Slate ($ 3, 520); dan Slate Disc 105 ($ 2, 980). Kuda saya untuk hari itu adalah model Ultegra. Saya biasanya menunggang motosikal jalan 58cm dan sesuai dengan sempurna dengan saiz XL Slate.

Segera saya terkesan dengan berapa cepat tayar besar dilancarkan apabila ditayangkan sehingga hanya 45 psi. Ia mengingatkan saya banyak menunggang basikal gunung dengan FatBoy tayar kembali ke hari Cactus Cup perlumbaan beberapa dekad lalu. Kedudukan penunggang Slate dan pengendalian basikal menjadikannya sama seperti basikal jalan, walaupun yang sangat stabil. Sensasi lain adalah bunyi-bunyi berongga dari tayar besar dengan cara yang luar biasa tetapi menyenangkan.

Ketika kami mematikan PCH dan mula memanjat Encinal Canyon Road, saya mengharapkan basikal untuk kayu bersama kerana berat badan dan mungkin beberapa perlawanan dari tayar besar-tetapi itu tidak berlaku. Darn jika ia tidak merasakan banyak seperti basikal lama yang biasa saya jalankan sebelum ini. Pasti, Slate lebih berat, tetapi itu kebanyakannya perasan apabila mempercepat atau menutup jurang. Sekali untuk mempercepatkan, ia bersiar-siar bersama-sama dengan baik. Dan dengan lockout keras Lefty, ia tidak bob atau merasa tidak cekap, sama ada.

Hingga ke tahap ini, ia hanya perjalanan purata anda, tetapi perkara menarik ketika kami mematikan trotoar dan ke Laluan Backbone. Ini singletrack kotoran, yang berjalan di sepanjang Pergunungan Santa Monica, licin dan agak membosankan pada basikal gunung, tetapi mencabar dan menyeronokkan di Slate. Permukaan hardpacked ditutup dengan pasir yang longgar dan kerikil, membuat daya tarikan agak menyentuh, tetapi tayar Slate mencengkeram dengan baik dan dilancarkan dengan sangat pantas, mungkin, daripada persediaan basikal bersilang khas. Mengambil lilitan yang licin dan bulu brek secara merata adalah kunci untuk berjalan pantas dan tetap tegak.

Kerana saya berada di dalam tanah, saya membuka lockout garpu dan mendapati ia mempunyai rasa yang sangat sedikit, jika ada, mengendur. Ia tidak mewah seperti garpu basikal gunung, tetapi ia hanya cukup mewah untuk memukul kelebihan yang lebih besar dan menambah sedikit kawalan, memberikan bahagian depan rasa yang lebih ditanam.

Cannondale mengeluarkan bintang cyclocross dan lelaki yang baik-baik saja Tim Johnson untuk memimpin perjalanan; cuba bersaing dengan penunggang kalibernya yang terbukti agak mencabar. Pemimpin beliau membuat saya menolak basikal yang lebih keras daripada biasanya yang saya dapat, dan saya lebih terkejut dengan apa yang dapat diambil dalam kotoran daripada apa yang tidak dapat. Tayar akan digenggam dengan mantap kemudian lepaskan sekali gus, jadi anda perlu bersedia untuk itu. Dalam erti kata lain, segala-galanya hebat sehingga tidak; tetapi pada masa itu, Slate cukup baik untuk menghalang saya dari seluruh perjalanan.

Ketika kami menolak Decker Canyon dan turun ke PCH, saya mendapat kejutan pertama saya dalam perjalanan. Jejak besar tayar yang digabungkan dengan brek cakera hidraulik dan geometri tempat saya telah mengecilkan sudut-sudut seperti saya tidak pernah sebelum ini di atas basikal lain. Pintu perkerasan, pasir dan puing-puing yang lain tidak dapat menumpuk Slate. Saya membeku kemudian dan lebih keras, bersandar lebih jauh ke dalam selekoh dan mendapat kepercayaan dengan setiap sudut, sehingga saya mula menakutkan diri saya sedikit. Saya cukup yakin garpu itu memampatkan pada sudut yang lebih ketat, memuatkan bahagian hadapan dan menariknya melalui giliran yang lebih pantas, lebih baik juga. Keturunan itu mencipta sensasi yang saya tidak pernah merasakan pada basikal sebelum ini, dan ia luar biasa. Saya menganggap diri saya sebagai pemanduan jalan yang mampu, di atas rata-rata, tetapi mesin ini menimbulkan saya satu atau dua takik.

Seperti yang kita menyedihkan kembali selepas hentian pit untuk beberapa bahan api, Star Wars Realiti Penyimpanan TV Barry Weiss mula mengagumi motosikal kami ketika kami memeriksa motosikal Triumph vintaj manisnya. Selepas menerangkan laluan kami, beliau bertanya dengan tidak sengaja, "Anda menunggang benda-benda di tanah ?"

Seperti yang tidak dapat dilupakan ketika perjalanan itu sampai ke tahap ini, yang terbaik belum datang. Ketika kami melaju lima atau lebih batu ke PCH kembali ke kereta kami, saya turun dari kumpulan dan menaiki sendiri. Saya melihat para peselancar di dalam air sebagai pemandangan pantai yang indah dan udara pesisir yang mengelilingi saya. Pada satu ketika saya terlupa, saya juga menunggang basikal-di sana seketika saya terputus dari segala-galanya di sekeliling saya, termasuk menyalakan pedal. Ia mungkin kedengaran dan agak gila, tetapi turun dari stok yang saya rasakan dari perjalanan hari itu digabungkan dengan sifat stabil Slate itu. dengan tayar menunggang besar, benar-benar biarkan saya zalim. Konvensyen pembinaan jalan raya dan bahu yang menghilang memaksa saya kembali ke realiti, tetapi selama kira-kira tiga batu saya tidak menunggang-saya baru saja, dan Slate membawa saya ke sana.