berita

Old Does not Mean Bad: Perbualan Moden dengan Pengembara Victoria-Era

Words at War: Apartment in Athens / They Left the Back Door Open / Brave Men (Mungkin 2019).

 
Anonim

Pernah melihat basikal vintaj yang sejuk dan fantasized tentang apa yang menunggang seperti ketika ia dihasilkan? Selama enam tahun, pasangan suami isteri di Port Townsend, Washington, telah mengambil kesimpulannya dengan kesimpulan logiknya yang paling jauh dengan basikal roda tinggi vintaj dari zaman akhir zaman Victoria. Begitu komited adalah Sarah dan Gabriel Chrisman untuk menjalani kehidupan mereka seolah-olah masih pada tahun 1880-an yang mereka menghadkan diri mereka ke teknologi yang sesuai era seperti iceboxes; pakai pakaian antik eksklusif (korset dan semua!); dan berulang-alik ke mana-mana di replikasi moden awal sen.

Wawancara pasangan itu terasa seperti pelajaran sejarah tentang berbasikal pada tahun 1880-dan menyediakan anachronisme yang nyata untuk berbual dengan pasangan Victorian era yang sempurna melalui Skype. Di sini, mereka menerangkan asal-usul pakaian berbasikal Victorian, apa jenis reaksi yang mereka peroleh di sekitar Port Townsend, tunggangan kegemaran mereka di Northwest Pacific, dan mengapa anda perlu mencuba basikal sekolah yang benar - benar lama.

Berkaitan: Penghibur Cinta Sepanjang Hayat Pengumpul Antik dengan Basikal Vintage

Gabriel:Bagi lelaki Victoria, salah satu perkara yang popular ialah mereka suka melakukan segala-galanya dalam kumpulan-mereka sangat sosial dan suka kelab dan pasukan. Kelab-kelab berbasikal lelaki adalah pertubuhan persaudaraan yang sangat banyak, jadi anda memaparkan salah seorang daripada mereka yang menyeberang dengan pasukan berbasikal. Semua seragam yang sepadan, dan mereka akan melakukan manuver selari dan meletakkan tangan mereka di antara satu sama lain dan mengisi seluruh jalan, menunggang tanpa tangan.

Adakah anda pernah tergoda untuk memecahkan beberapa peraturan Victoria dan mencetuskan chamois?
Sarah:Sebab kami memakai pakaian ini adalah kami selesa. Bagi saya, ini lebih selesa daripada menunggang dengan chamois.

Gabriel:Pakaian lelaki Victoria mempunyai bersamaan dengan chamois-kerusi dua dalam britches dengan kulit di bahagian dalam dan bulu di luar. Itulah asal usul chamois moden.

Bagaimana anda mencari semua gear lama anda?
Sarah:Ia satu cabaran yang berterusan.

Gabriel:Sarah membuat semua pakaiannya sendiri. Dia bekerja dengan plat fesyen dan sedikit asal usul yang dapat kita temui-tentu saja, peralatan sukan sangat sukar dicari. Saya mempunyai tukang jahit yang membuat salinan untuk saya. Pakaian berbasikal saya yang anda lihat di laman web ini adalah salinan seragam kelab berbasikal Boston Wheelmen dari tahun 1880-an, dan tukang jahit itu bekerja dari foto muzium dan gambar rajah. Mencari bahan juga mencabar. Setakat beg, beg pelayaran saya adalah satu salinan beg Brooks gaya lama dari tahun 1880-an bahawa seorang wanita yang membuat kerja kulit dibuat untuk saya di Austria. Membawa perkara-perkara ini kembali ke dunia adalah sebahagian daripada sebab kita suka melakukan apa yang kita lakukan.

Anda mesti menjadi terkenal di sekitar Port Townsend. Adakah anda pernah mendapat reaksi negatif?
Sarah:Apabila saya keluar dari basikal keselamatan gaya saya yang lebih moden, saya mempunyai seseorang yang menarik kereta beliau dan pada asasnya menghalang lorong basikal dengan kereta beliau untuk menghentikan saya dan hampir merenggut saya, menjerit bahawa saya tidak boleh menunggang dalam skirt .

Gabriel:Saya tidak mendapat banyak reaksi. Saya membuat orang berfikir bahawa saya tidak berada di jalan raya pada basikal roda tinggi jika mereka fikir saya sedang perlahan, tetapi Sarah mendapat tindak balas terburuk. Nampaknya wanita yang berpakaian berbeza mendapatkan perhatian negatif daripada lelaki, yang merupakan sesuatu yang kita tidak suka.

"Saya tidak pernah mengharapkan seluar dalam saya menjadi masalah polarisasi."

Sarah:Saya tidak pernah mengharapkan seluar dalam saya menjadi masalah polarisasi. Saya telah mendengar perkara yang sama dari wanita lain yang menunggang motosikal, tetapi saya telah mendengar bahawa kita mendapat lebih banyak kesedihan apabila kita sebenarnya berpakaian seperti seorang wanita ketika berbasikal. Dengan tidak mengubah apa yang saya mahu pakai, saya harap ia menghantar mesej. Orang sepatutnya berhak memakai apa sahaja yang mereka mahu.

Adakah aspek alam sekitar gaya hidup anda merupakan faktor motivasi?
Jibril:Ya, itulah sesuatu yang kami fikirkan banyak ketika kami menyedari betapa kami memelihara dengan cara ini.

Sarah:Ia menjadikan kami lebih mengetahui tentang sumber-sumber yang kami gunakan. Sangat mudah untuk menghidupkan pada suis untuk cahaya tetapi apabila kita sebenarnya perlu mengisi lampu dan menonton minyak turun, ada sambungan mendalam kepada sumber-sumber yang kita gunakan.

Bagaimanakah anda membiayai gaya hidup Victoria anda?
Jibril:Kami memberi keutamaan sangat-kami tidak mempunyai banyak wang. Anda tahu apa mekanik basikal membuat. Dan penulis membuat lebih kurang! Oleh itu, ia adalah satu cabaran, tetapi ia mengenai menetapkan keutamaan dan cuba untuk tidak membiarkan keadaan kita menghalang kita daripada hidup bagaimana kita mahu. Ia sukar tetapi ia adalah sesuatu yang kita suka lakukan.

Apa aspek kehidupan Victoria yang anda tinggalkan, selain menggunakan komputer?
Gabriel:Saya memandu kereta kerana kita hidup 50 batu dari pekerjaan saya, dan ia terlalu jauh untuk menunggang setiap hari. Banyak perkara seperti itu tidak dapat dielakkan sepenuhnya kerana keseluruhan infrastruktur dari masa lalu hilang. Itulah salah satu sebab kita menggunakan komputer. Sarah perlu mengemukakan manuskrip kerana mereka tidak akan menerima manuskrip tulisan tangan lagi. Tetapi cara lain yang Victorians berkomunikasi, seperti perkhidmatan telegraf atau apa sahaja, semuanya hilang.

Bagaimana pula dengan rawatan perubatan moden?
Sarah: Kami tidak pernah mendapat insurans perubatan selama bertahun-tahun-sebahagiannya menjadi patah sepanjang masa.

Gabriel:Saya mempunyai pengalaman buruk dengan doktor jadi ini adalah sesuatu yang saya cuba untuk mengelakkan di semua kos. Kita berurusan dengannya dengan cara yang sama yang dilakukan oleh orang-orang Victor-dengan berusaha untuk terus hidup melalui pilihan yang sihat dan bertanggungjawab.

Sarah:Dan bahagian berbasikal itu. Berbasikal adalah bahagian yang sihat dari gaya hidup, tidak kira siapa anda atau apa yang anda lakukan.

Adakah anda mengekalkan peranan jantina dari zaman Victoria?
Sarah:Dalam setiap pasangan terdapat dua orang yang berbeza dengan skillets yang berbeza. Dia bekerja pada basikal kerana dia menjadi mekanik basikal selama 20 tahun; Saya menjaga rumah itu bersih kerana saya orang yang bekerja dari rumah dan melihat kotoran di sudut yang perlu dibersihkan ketika saya cuba menulis. Ia hanyalah sambungan semula jadi dari skillets kami.

Jibril:Kami banyak membaca tentang zaman Victoria dalam majalah, buku, dan lain-lain, dan apa yang telah kami ketahui tentang masa lalu adalah bahawa banyak idea tentang masa lalu yang menjadi misoginistik adalah salah. Terdapat banyak lagi kepelbagaian dan pemahaman fakta bahawa sesetengah orang lebih berminat untuk melakukan perkara-perkara tertentu daripada yang lain-ada penerimaannya.

Sarah, apa basikal sampingan yang anda bawa sepanjang masa? Adakah ia replika moden sebuah basikal lama?
Sarah:It's a Gazelle. Ia adalah basikal moden. Syarikat telah membuat geometri bingkai yang sama sejak tahun 1890-an. Saya ingin mempunyai basikal lebih lama.

Jibril:Itulah salah satu projek saya yang akan datang untuknya-untuk membina roda tetap, roda kayu, basikal Keselamatan pneumatik seperti pada tahun 1890-an. Tetapi Gazelle adalah pelumba hariannya.

Sarah:Ia lebih berat daripada basikal yang mereka naik pada tahun 1890-dengan beratnya 50 pound. Basikal purata kemudian berada dalam jarak 20-pound, walaupun basikal berlumba-lumba seperti motosikal Major Taylor yang sekitar sembilan pound.

Adakah anda merancang untuk hidup seperti ini selama-lamanya?
Sarah:Ya. Ia adalah kehidupan kita. Ia melibatkan banyak perkara yang kita suka. Saya menjahit sejak saya masih kanak-kanak, dan dia telah berbasikal sejak selama-lamanya.

Gabriel:Saya tidak tahu sama ada kita berdua akan melakukan ini dengan sendirinya, tetapi bersama-sama, dengan kepentingan bersama kita, kita telah berjaya menggalakkan satu sama lain, dan ia menjadi sangat baik untuk kita-kita senang melakukannya bersama-sama sehingga tidak ada sebab sebenar untuk berhenti.

"Sejarah adalah pilihan palet yang hebat … Lama tidak semestinya bermaksud buruk, dan banyak perkara yang masih teknologi yang berdaya maju."

Sarah:Ia memberikan kita sesuatu untuk dibincangkan! Dan ini cara untuk membuat wawasan yang lebih mendalam tentang perkara-perkara yang menarik minat kami.

Adakah anda mengesyorkan penunggang basikal lain mencuba basikal lama?
Sarah:Ya. Ia satu lagi cara untuk mendapatkan perspektif baru mengenai sesuatu yang anda sudah suka, dan siapa yang tidak mahu berbuat demikian?

Gabriel:Selain itu, industri basikal sentiasa berusaha untuk mencipta perkara besar seterusnya yang semua orang harus cuba, seperti basikal lemak beberapa tahun yang lalu. Kincir angin adalah jenis basikal yang lain untuk dicuba. Jika anda melihat semua basikal yang menarik yang mereka ada dari tahun 1880-an atau 90-an, terdapat banyak gaya basikal gila di luar sana, seperti replika Paul Brody yang dipaparkan di NAHBS beberapa tahun lepas. Sejarah adalah pilihan palet yang hebat. Kita harus melihat ke masa lalu dan menyedari ada banyak di sana kita boleh mencuba dan memilih. Lama tidak semestinya bererti buruk, dan banyak perkara yang masih teknologi yang boleh menjadi sangat menyenangkan.

Untuk maklumat lebih lanjut tentang sarung tangan Sarah dan Gabriel Chrisman dan zaman Victoria, lihat laman web Sarah-thisvictorianlife.com-di mana anda boleh menemui buku-buku beliau mengenai topik ini.