berlumba

Kejutan! Thomas Genon Menang Joyride Slopestyle

Thomas & Friends Bahasa Indonesia - Full Episode - Kejutan Istimewa Toby (November 2018).

 
Anonim

Orang Belgium telah lama membuat tanda-tanda berbasikal profesional-dari Eddy Merckx yang hebat hingga juara Paris-Roubaix 2012, Tom Boonen. Tetapi kesan mereka telah dirasai hampir sepenuhnya di cawangan jalan dan cyclocross sukan ini. Dengan beberapa pengecualian, Belgium tidak menghasilkan ramai penunggang gunung elit-terutamanya dalam disiplin turun bukit dan freeride. Sehingga kini.

Pada hari Sabtu seorang pelompat kotoran Belgium dan pelumba slop yang bernama Thomas Genon memenangi pertandingan basikal gunung yang paling berprofil tinggi di Amerika Utara. Pemain berusia 19 tahun itu mengetuai satu larian sempurna di pertandingan slank gaya Crankworx Joyride di Whistler Mountain di British Columbia. Angin yang tinggi mencabar penunggang yang berlayar 60 kaki melalui udara-sering kali terbalik dalam banyak lompatan, hits dan tetesian kursus. Namun, Genon berjaya melemparkan kombinasi cambuk ekor, 360, kelebihan depan, backflips dan juga flip ke platform 30 kaki tinggi di atas kejatuhan akhir kursus, dengan beberapa bobbel.

Angin itu menyebabkan banyak kegemaran untuk menghapuskan, termasuk pemenang terakhir Cam Zink dan Brendon Semenuk. Bersama Genon di podium ialah Martin Soderstrom dan Cameron McCaul. Beberapa penunggang ditarik keluar dari persaingan dengan kecederaan yang dialami akibat jatuh, atau masalah mekanikal dengan basikal.

Tetapi pertandingan slopestyle Joyride mempunyai sejarah pemenang yang tidak dapat dikalahkan. Pada tahun 2004 pelumba yang tidak dikenali bernama Paul Basagoitia muncul di Whistler dengan keinginan, memasuki pertandingan itu dan menang. Kemudian dia memenangi lagi tahun berikutnya, menjadikannya nama keluarga di kalangan penunggang gunung. Beberapa penunggang sukan itu masih belum berdiri di atas podium manakala para pesaing yang kurang dikenali seperti Greg Watts dan Ben Boyko telah menembak.

Genon tidak sedar bahawa dia menang sehingga seseorang memberitahu dia ketika dia bersedia untuk turun lagi. "Saya telah menetapkan muzik saya di bahagian atas larian dan seseorang datang untuk memberitahu saya bahawa saya telah memenangi comp, " kata Genon, yang telah dibongkar oleh rakan-rakan dan disergap dengan sampanye.

Kursus ini berubah sedikit setiap tahun, dan tahun 2012 juga menyaksikan penambahan lompatan jurang 60 kaki yang besar, serta satu platform di atas jatuhan kabin berhampiran penamat. Genon adalah satu-satunya pelumba untuk melipatgandakan tangga ke kabin. Walaupun angin menjadikannya sukar-dan berbahaya-bagi para pelumba, banyak pesaing yang meluluskan kursus itu. "Ini mungkin kursus kembara kegemaran saya di Crankworx, " kata Cameron McCaul. "Saya suka melompat besar, tetes besar dan ciri-ciri teknikal."

Penganjur acara menganggarkan bahawa lebih daripada 25, 000 peminat memenuhi kawasan dasar resort untuk menonton persaingan, yang juga disiarkan secara langsung oleh Red Bull. Pengurus Besar Crankworx, Darren Kinnaird, berkata ia adalah orang ramai yang terbesar untuk acara sukan di Whistler. Itulah prestasi yang mengagumkan memandangkan gunung menganjurkan beberapa pertandingan Olimpik pada tahun 2010. Untuk usaha beliau, Genon berjalan dengan $ 25, 000. Bukan hari bayaran yang tidak baik untuk seorang pengendara gunung berusia 19 tahun dari Belgium.

Lebih banyak gambar dari Blake Jorgenson