basikal & gear

Diuji: Calfee Manta Pro Road Bike dengan Suspensi Belakang

Hati Yang Diuji (November 2018).

 
Anonim

Setelah menyaksikan kelahiran penggantungan basikal gunung dan setiap evolusi, saya menderita bersama-sama sebagai jurutera berurusan dengan berat, kos, kawalan dalam pelbagai situasi, dan tenaga yang terbuang. Tetapi dengan sistem terbaik, kecekapan, keselesaan, dan pengendalian hari ini melebihi kekurangan begitu banyak sehingga sukar untuk membayangkan basikal gunung berprestasi tinggi tanpa penggantungan.

Itulah sebabnya saya ingin mencintai Manta Pro, dengan 12mm suspensi belakang yang disediakan oleh kejutan kecil di bahagian atas tempat duduk. Saya mahu ia membuktikan bahawa penggantungan boleh mengubah perjalanan basikal jalan raya juga.

Basikal ini mempunyai detik-detik kebesaran. Ia licin daripada mana-mana basikal lain yang saya lari selain Pinarello's Dogma K8-S, yang juga mempunyai kejutan belakang. Semakin kuat, semakin Manta bernyanyi. Di atas keranjang dada bawah tanah yang telah meretas gigi saya selama bertahun-tahun, bukannya memantul dan berjuang untuk memegang sesuatu yang mirip dengan garis, saya merasakan seolah-olah Manta membolehkan saya tinggal di tanah lebih, mempunyai kawalan yang lebih baik, dan pergi lebih cepat. Pengalaman seperti ini membuatkan saya berharap lebih banyak jenama mengikuti Calfee, Pinarello, dan Moots (dengan penggantungan YBB). Tetapi kekurangan semasa penggantungan basikal jalan tidak boleh diabaikan.

Seperti motosikal jalan belakang belakang yang lain, yang satu ini, dengan bahagian belakang yang tegar dan lembut, terasa tidak seimbang. Saya merasakan kelembutan kilasan, dan terdapat beberapa goyangan di sudut-sudut berkelajuan tinggi. Ia berat untuk basikal $ 10, 000, dan berasa agak lembap. Tidak berkaitan dengan penggantungan, ia dilengkapi dengan Ultegra Di2-pada harga ini, saya mengharapkan Dura-Ace-dan bos botol air pada penguji kami (yang dibuat untuk pesanan) tidak betul diposisikan supaya botol menyentuh dan mencicit. Calfee boleh membaiki ini, tetapi ia adalah pengawasan malang untuk bingkai yang mahal.

Selepas menguji Manta Pro, saya mendapat basikal perlumbaan jalan yang tidak diperdaya dan terlepas penggantungan Calfee hanya di jalan-jalan kasar. Tetapi 12mm tidak banyak, jadi peningkatan itu mungkin belum cukup signifikan. Kami seolah-olah mendekati batas arah aliran semasa untuk melembutkan perjalanan, seperti tayar yang lebih besar, tiub duduk bendal, dan kepatuhan menegak bingkai yang meningkat. Apabila kita memaksimumkan ini, langkah seterusnya perlu digantung.

Penggantungan basikal gunung dari 20 tahun yang lalu sangat dahsyat berbanding barangan hari ini. Dalam 20 tahun, saya berharap dapat melihat semula ini dan menganggapnya lebih hebat berbanding dengan apa yang saya naik pada masa itu. Jika itu berlaku, saya akan menyukai Manta Pro kerana menjadi salah satu basikal yang membawa kita ke sana.

Harga: $ 9, 995, seperti diuji Berat: 17.5 lb. (54cm)

Apa yang Anda Perlu Tahu

  • Palang berang-berang webbed kembali ke bingkai yang dibuat oleh Craig Calfee untuk Greg LeMond untuk berlumba dalam Tour de France 1991
  • Pertama kali dilihat pada tahun 2013, dua tahun sebelum K8-S Pinarello
  • Satu bar dan batang
  • Kredit pembaikan karbon selama lima tahun sebanyak $ 350 termasuk