latihan

Gelang ini Boleh Membantu Mencegah Sunburns

You Bet Your Life: Secret Word - Door / Heart / Water (November 2018).

 
Anonim

Sebagai pelumba, anda mungkin menghabiskan banyak masa di bawah sinar matahari. Jika anda seperti pelumba, anda sering tidak tahu bahawa anda telah menghabiskan terlalu banyak masa di bawah matahari dengan perlindungan yang terlalu sedikit sehingga terlambat.
Untuk mengelakkan kecacatan yang merosakkan kulit, para penyelidik di Queen's University, Belfast telah membangunkan pencetus penunjuk warna plastik awal peringatan pelindung matahari yang boleh memakai perubahan dari biru menjadi tidak berwarna apabila anda terdedah kepada cahaya ultraviolet (UV) sebagai jenis kulit anda boleh mengendalikan sebelum terbakar. Peranti, yang masih dalam tahap pembangunan, direka untuk dipakai sebagai gelang. Para penyelidik berharap mempunyai produk yang tersedia untuk ujian percubaan pada tahun hadapan.

BERKAITAN: Pelindung Skrin Terbaik untuk Penunggang Basikal
Dalam masa yang sama, anda boleh terus bersinar matahari tanpa menggunakan pakaian berteknologi tinggi dengan mengawal indeks UV dan, tentu saja, memakai pelindung matahari, kata Brian B. Adams, MD, Pengarah Sukan Dermatologi MPH-Cincinnati. "Berapa lama masa yang dibutuhkan kulit untuk membakar adalah orang yang sangat spesifik untuk masa sukan. Ia bergantung kepada jenis kulit, ketinggian, berpeluh, masa, dan faktor lain, "kata Adams. "Hanya dengan melakukan kerja rumah yang mudah sebelum anda keluar di bawah sinar matahari, anda boleh melindungi diri anda dengan baik."
Ini caranya:
Langkah pertama adalah mudah dan anda mesti lakukannya: Pakai pelindung matahari. Sapukan pelindung matahari yang spektrum luas dengan sekurang-kurangnya Sun Protection Factor (SPF) 15 kerana anda sedang tidur siang hari. Ingatlah untuk memukul semua tempat yang terdedah di belakang leher, rim telinga, dan hidung. Jangan lupa untuk mencium ciuman anda dengan balsem bibir pelindung matahari juga.
Kemudian semak Indeks UV. Sekiranya anda seorang pelumba, anda sudah menyemak cuaca sebelum anda menunggang. Aplikasi atau laman cuaca yang sama yang anda gunakan juga mempunyai penilaian Indeks UV dalam ramalan terperinci untuk hari itu. Dibangunkan oleh Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan dan EPA, Indeks UV menunjukkan kekuatan sinaran UV matahari pada skala dari 1 (rendah) hingga 11+ (sangat tinggi). Ia juga mendapat aplikasinya sendiri. Semakin tinggi nombor Indeks UV, lebih berhati-hati anda perlu memakai pelindung matahari dan memohon semula setiap beberapa jam, terutamanya jika anda keluar untuk hari yang panjang, berpeluh pada basikal.
Sekiranya anda membakar dengan mudah, pertimbangkan untuk menutupi kulit anda yang paling terdedah, seperti lengan anda, dengan pakaian perlindungan UV dari syarikat-syarikat seperti Pearl Izumi, Louis Garneau, Voler dan Boure-masing-masing membuat pakaian berbasikal dengan penilaian Ultraviolet Protection Factor (UPF).