berita

Tidak dapat dipecahkan

10 MISTERI PEMBUNUHAN TERBESAR YANG AKHIRNYA TERUNGKAP DAN DAPAT DIPECAHKAN!!! (Februari 2019).

Anonim

"Ini (meletihkan) tidak masuk akal!" Seru Owen. Dia melemparkan badan ke atas roda depannya, menguruskan untuk memujuk pedalnya, tetapi dengan tidak sengaja, untuk berpaling. "Kenapa saya membisu (ini)?" Ada senyap sementara dia berjuang untuk nafas, melirik saya dengan menimbulkan kemarahan. "Anda tahu siapa yang patut dipersalahkan?" Dia memanggilnya. "Kamu."
Owen adalah kawan saya yang paling tua, dan kerana skim saya dia jauh dari unsurnya, di jalan gunung yang curam, yang dikelilingi oleh gangguan seperti pokok dan burung. Kami berada pada hari pertama Ride the Rockies, trek selama enam hari melalui Colorado, mengenai apa yang sepatutnya menjadi perjalanan hangat: 79 kilometer mudah ke dusun pertanian Hotchkiss. Kami telah mendapat permulaan yang lewat, memilih untuk berlama-lama dengan kafein, dan tidak lama lagi kami mendapati diri kami membakar matahari di tengah-tengah batu gunung berapi dan sagebrush. Menjelang pagi yang panas, ia menimbulkan angin badai yang menusuk air dari Blue Mesa Reservoir dengan whitecaps. Beberapa jam kemudian, kami telah beralih ke jalan yang meretas melintasi Black Canyon di Sungai Gunnison di sepanjang rim utara. Profil ketinggian hari menjadikan pendakian itu kelihatan sederhana, tetapi 25 batu dari menaiki tangga tinggi yang tinggi menolong sebagai kemarahan kepada Owen. Dia perlahan di bawah 6 mph. "Apa jenis ini (expletive) ini?" Dia memanggil ke arah angin tempur.
Owen dan saya telah bertemu sebagai mahasiswa baru di-universiti 30 tahun yang lalu. Dia akan mengalami zaman kanak-kanak-pergolakan Dickensian yang telah menjadikannya pintar jalanan awal dan juga meyakinkannya bahawa nilai-nilai manusia yang paling dihormati adalah, pada pemeriksaan rapat, tidak bermakna. Kolej, contohnya. Juga: agama, politik, dan cinta. Persahabatan, bagaimanapun, berbeza. Owen adalah setia, boleh dipercayai, dan lebih jujur ​​dan lebih jujur ​​daripada sesiapa yang saya kenal. Setiap daripada kita kehilangan ibu bapa tidak lama selepas kita bertemu, dan ketika keluarga kita yang sudah rancu runtuh, ikatan antara kita semakin kuat. Beliau berpindah ke Manhattan selepas kolej dan tidak pernah pergi, melalui hampir seperti psychoanalysts sebagai teman wanita. Kami telah tinggal dekat walaupun dunia saya, yang semakin tersusun dan dalam negeri-saya mendapat-menikah dan mempunyai anak-anak-boleh membuat saya berasa membosankan di -companynya. Dia selalu menjadi petualang, - dan ketika berbasikal menjadi lebih penting bagiku, aku yakin dia bergabung dengan saya. Kami bersiar-siar di sekitar Central Park, atau di Sungai Hudson, atau di perjalanan ke luar negara seperti rakan-rakan senaman berbanding dengan pasangan lama, kebanyakannya bersebelahan dan diselimuti oleh irama yang tidak stabil dari bantingan dan pertengkaran kami.
Pada musim bunga lepas, kami bercakap tentang pertemuan reuni kolej kami ke-25. Sebaliknya, kami mendaftar untuk ini. Malah skeptik yang keras seperti Owen dapat mengakui bahawa ada sesuatu yang tulen tentang menunggang dari satu sisi gunung ke arah yang lain. Perjalanan itu sekurang-kurangnya banyak mengenai jarak persahabatan yang panjang-merangkumi masa dan geografi dan perubahan yang berterusan-seperti halnya tentang berbasikal jarak jauh. Saya tidak melihat Owen sejak berpindah ke Iowa dua tahun lebih awal, dan bagaimanapun saya menetap di dalam kehidupan baru saya, tidak ada yang membuat kesilapan itu. Saya telah mengenali dia sejak saya hampir tidak tahu diri saya.
Tidak ada yang seperti Owen. Dia nampak lebih muda daripada dia, dengan rambut gelap tebal, intensitas kaku, dan pesona manik dari Al Pacino yang lebih muda. Dia dengan serta-merta selesa di mana sahaja dia pergi, dan yang lain bertindak balas kepadanya seolah-olah mereka selalu mengenalnya. Lebih banyak makan malam di sebuah restoran yang petang pertama-selepas pertemuan fikiran yang panjang dan mendesak dengan pemenang kami, yang kelihatan bersedia untuk menyeret ke matahari terbenam dengannya-Owen mengumumkan bahawa usaha kami untuk bersiap sedia untuk Rockies telah sia-sia, kehidupan harian kami di dataran rendah di atau berhampiran paras laut. Dia berjanji bahawa hari-hari akan datang adalah satu pengalaman pahit. Dia melirik beberapa penunggang yang ketawa di meja seterusnya dan berseru, "Mengapa kamu orang baik dengan ini? Apa yang salah dengan awak? "Bagi Owen, aduan adalah satu bentuk keintiman. Kami menunggang dan mengerang dan mengerang secara teatrikal, walaupun tidak masuk akal, dan memujuk satu sama lain bersama-sama. Saya berasa seperti saya pulang ke rumah bersama rakan saya.
Owen betul tentang satu perkara: Kami tidak bersedia untuk perjalanan. Dia telah memberi dua bulan untuk membentuk perjalanan kami, yang akan meliputi hampir 450 batu dan 25, 000 kaki mendaki, dua kali lebih tinggi dari 12, 000 kaki. -Selama bulan-bulan dia menghantar saya aliran e-mel yang merungut keadaan kardio kardio, lutut buruknya, dan umumnya-tidak selesa pada basikal. Sepuluh hari sebelum perjalanan, beliau mengambil alih perniagaan selama seminggu di Hong Kong. Sementara itu, saya telah berusaha untuk mengatasi kecederaan belakang yang melemahkan.
Pada hari ketiga, menuju ke Kemerdekaan yang melanda-mendaki kira-kira 6, 000 kaki-tiba saatnya kita dapat melihat jalan itu, jauh ke depan, menyeberang dari satu gunung ke depan dan memaki ke atas dengan kejam. Akhirnya jalan itu menanjak dan mendekati giliran, dan kami memujuk diri kami bahawa kami telah mencapai laluan itu. Kami membulatkan bengkok itu dengan harapan, bersedia untuk kegembiraan, dan melihat bahawa gred itu kembali memiringkan ke atas, dan kami masih mempunyai beberapa ribu kaki untuk pergi. Owen melolong, teragak-agak, dan kami berdua beralih dan dibajak ke atas.
Itu seolah-olah menjadi titik perjalanan ini-mendorong ke hadapan meskipun kesedihan fizikal kita dan kesukaran dalam semangat. Tidak syak lagi, kita sepatutnya melatih lebih keras, meletakkan lebih banyak mil di kaki kita, melakukan selekoh pada waktu pagi dan menghabiskan waktu malam di gym. Kita sepatutnya menghabiskan sedikit masa untuk keluarga kita (saya), cinta hidup (Owen), dan pekerjaan. Tetapi kadang-kadang satu-satunya persediaan untuk pendakian adalah mendaki sendiri.
Pada masa-masa di Pas Kemerdekaan, kami mengayuh perlahan-lahan ia menggoda untuk bergerak ke sisi jalan dan turun basikal. Kami adalah dua penunggang basikal biasa pada pendakian yang panjang. Dua puluh lima tahun yang lalu, sampai ke puncak secepat mungkin mungkin semuanya. Sejak itu, kami menghadapi banyak perjuangan yang tidak dapat kami persiapkan untuk: kejayaan yang sengit, kekecewaan yang mendalam, perpecahan pahit, kegembiraan dan kerugian yang tidak dijangka. Kini semua yang penting ialah kita terus bergerak, bahawa kita masih berkuda bersama.
Sepanjang jalan ada saat-saat begitu raptur sehingga Owen meninggalkan abangnya. Di dalam satu canyon batu di dekat hujung perjalanan, dia melangkah di sebelah saya dan menatap. "Tidak buruk, " katanya. Kami mengayuh melalui padang pasir, merentasi hutan liar - padang rumput berselerak, di samping tambak-tambak, - di atas gerbang, merentasi melangkah melewati, - kurang dari batu beralih.
Sudah tentu, minggu itu Owen bersumpah berulang kali dia tidak akan pernah naik lagi. Ketika kami berjalan untuk mengambil basikal kami pada pagi terakhir, dia berkata, "Saya sudah selesai dengan ini." Kami melihat sebuah bas yang penuh dengan penunggang yang sudah haus yang sedang hancur sehingga selesai di Fort Collins. Mungkin mereka tidak tahu, seperti yang kita tidak, bahawa pendakian keras telah berakhir, bahawa perjalanan sebaliknya ular-menderita menuruni bukit melalui terowong seperti terowongan-terowongan yang tiba-tiba terbuka ke ladang gandum.
Saya bertanya kepada Owen jika dia mahu mengambil hari, bertemu pada akhirnya. Dia memberi saya pandangan. "Jangan biadap, " katanya, dan dia naik ke basikalnya dan mula pergi.
Kami kurang seperti rakan senaman berbanding seperti pasangan lama, kebanyakannya bersebelahan dan serba cepat dengan irama-yang menonjol dan bertentangan.