latihan

Apa yang Dibawa Menjadi Pelumba Super-Happy

Andy Lau - Full Throttle HD Clean Version (English & Indonesia Subtitle) (Jun 2019).

 
Anonim

Kita tahu bahawa menunggang harus membuat kita bahagia-itulah sebabnya kita melakukannya, bukan? Bagi kebanyakan kita, berbasikal bukan sekadar alat untuk kecergasan-ia adalah cara hidup, sesuatu yang kita suka lakukan dan benar-benar menikmati bertambah baik. Tetapi bagaimana pula apabila anda memukul rut menunggang dan tiba-tiba, melompat di atas basikal kelihatan kurang menyeronokkan? Atau apabila anda mendapati diri anda mengasyikkan di jejak di hadapan anda, melawan balik air mata, apabila anda digunakan untuk memukul singletrack yang sama dengan senyuman bodoh di muka anda?

Bukan hanya anda. Kebanyakan penunggang basikal akan memukul kemerosotan pada satu ketika, sama ada kerana hasilnya bukan apa yang mereka harapkan, kerana kehidupan keluarga semakin sibuk, kerana kecederaan, atau banyak perkara lain. Tetapi ada cara yang anda boleh-ahem-kembali dalam pelana. Dr Sharleen Hoar, perunding psikologi prestasi di Coastal Human Performance, bekerja dengan penunggang basikal peringkat tinggi dan triathletes untuk membantu mereka bermotivasi pada basikal. Dan dia berkata jika mereka tidak berasa kenyang, itu akan menyakiti mereka dalam jangka masa panjang. Berikut adalah petua untuk mendapatkan kembali bahagia anda.

Menjadi Diri Sendiri
"Para penunggang basikal paling gembira yang saya lihat adalah orang yang sangat menyedari dan menghargai apa yang mereka ada, " kata Hoar. "Mereka jujur ​​dengan diri mereka, dan mengenai motivasi mereka untuk berbasikal. Semakin baik mereka berbasikal, dan semakin mendekati berbasikal dengan nilai-nilai mereka-tidak semestinya kejayaan podium atau kejayaan moneter-lebih bahagia lagi. "Pikirkan mengapa kamu masuk ke dalam basikal, apa yang kamu sayangi tentangnya, dan tanyakan pada diri sendiri di mana berbasikal anda mungkin hilang dari trek. Jika anda menyukai perjalanan pengembaraan yang panjang ketika anda memulakan, tetapi sekarang anda mendapati diri anda berjuang untuk tempat podium dalam masa percubaan, mungkin anda telah mendapat jauh dari berbasikal yang anda suka.

Berikan Kebenaran Sendiri untuk Berhenti Bersaing
"Jika anda mula berlumba kerana rakan-rakan anda berlumba-lumba, itu baik-baik-selagi perlumbaan masih menyeronokkan, " kata Hoar. "Tetapi jika tiba-tiba anda tidak berlumba dalam kumpulan yang sama dengan rakan-rakan anda, anda mungkin tidak berpuas hati atau gembira dengan perlumbaan lagi." Jika keseronokan dan persahabatan adalah apa yang anda telah lakukan, itu benar-benar halus; tidak semua orang perlu bersaing. Hoar sering mempunyai atlet menulis kenyataan tujuan mengenai tempat mereka mahu dan apa yang mereka ingin capai dalam berbasikal. Luangkan sedikit masa dan benar-benar berfikir tentang matlamat anda, dan tanyakan kepada diri sendiri sama ada latihan dan menunggang anda berbaris dengan matlamat tersebut-dan yang lebih penting, sejauh mana matlamat berbasikal itu benar-benar bermakna kepada anda.

Mengurus Masa Anda
Anda mungkin tidak berpuas hati dengan berbasikal kerana ia melanggar seluruh kehidupan anda - bermakna kurang banyak masa yang dibelanjakan dengan permainan bola sepak lain yang lain atau yang tidak dijawab dengan anak-anak anda. Itu mungkin bermakna mengurangkan jumlah (jangan panik, anda boleh menambah jarak pendek!)! Tetapi Hoar berkata pada bila-bila masa anda berasa seperti hidup anda tidak seimbang, anda mungkin membuat diri anda sengsara.

Dapatkan Diatur
Anda tahu bagaimana sukar untuk bekerja apabila meja anda berantakan? Nah, asas asas yang sama juga berlaku untuk berbasikal anda: Jika kit kegemaran anda berada di dalam cucian, peralihan motosikal anda adalah sub-par, rangkaian anda mencicit, anda kehabisan rasa kegemaran anda gel, atau tapak kaki anda begitu lelah, anda tidak boleh pedal, mudah untuk melihat bersepeda sebagai tugas dan bukannya acara yang menyeronokkan. Ambil hari dan bukannya menunggang, bersihkan gear anda dan dapatkan basikal anda dalam keadaan bekerja lagi. Jika anda mengalih keluar halangan luaran untuk menunggang, anda mungkin mendapati bahawa dalaman juga hilang.

Daftar masuk dengan Tubuh anda
Sekiranya gear anda dipanggil dan anda masih tidak bersimpati tentang mendapatkan basikal, fikirkan tentang badan anda seterusnya. Adakah anda mengelakkan basikal kerana selepas setiap perjalanan, anda mengalami masalah sakit belakang? Ia mungkin masanya untuk mendapatkan basikal atau sekurang-kurangnya beberapa penyesuaian. Hoar juga menegaskan bahawa menjadi pelumba juga bermakna mengambil masa untuk pemulihan dan rehat yang betul, jadi pastikan anda melakukan sesuatu selain daripada berbasikal untuk memberi manfaat kepada anda, seperti mengamalkan yoga pada hari-hari dan selepas tunggangan, dan mendail dalam pemakanan anda pada dan dari basikal.

Cari Motivasi Anda
Motivasi luar menjadikannya podium, membeli sendiri kit berbasikal baru (kit edisi terhad Bicycling, mungkin?) Jika anda menunggang 200 batu minggu ini, berjaya melengkapkan Cabaran #RideStreak 21-Hari kami-semuanya baik dan baik."Tidak ada yang salah dengan motivasi luar, tetapi ia mengehadkan, " kata Hoar. Mencapai matlamat luaran tidak sepenuhnya dalam kawalan anda; mendapatkan tempat podium, misalnya, bergantung pada kekuatan persaingan anda, bukan hanya milik anda sendiri. "Saya menggalakkan atlet untuk melibatkan diri dalam proses dan persembahan yang mereka dapat mengawal, " tambah Hoar. Ini bermakna lebih banyak motivasi dalaman: ingin memperbaiki diri sendiri, bukan untuk orang lain. Tentukan mengapa anda ingin menunggang motosikal, dan apa yang anda mahu keluar daripada itu-bukan apa yang isteri anda mahu anda keluar daripada menunggang anda, atau Strava KOM yang anda mahu tergelincir.

Ambil istirahat
Hoar melihat banyak atlet dalam "kitaran ganas" berlebihan, kecederaan, tiada latihan, kemudian pulangan cepat ke overtraining yang membawa kepada kecederaan yang lain, dan sebagainya. Pelumba-pelumba itu, katanya, tidak tinggal di basikal mereka, dan mereka berasa kecewa. Biarkan diri anda pulih dari kecederaan dan bijak untuk kembali ke berbasikal. Dan jika anda merasakan keletihan emosi, ketahui bahawa ia sama seperti keletihan fizikal, kata Hoar. Bagi sesetengah orang, berehat seketika dari berbasikal mungkin hanya apa yang diperintahkan oleh doktor-dan anda mungkin menyedari bahawa anda merindui apabila ia hilang dan mula gatal untuk menunggang lagi!

… Atau Hanya Ambil Ride Pendek
Menunggang-walaupun dalam kemerosotan-mungkin sebenarnya perkara yang menghampiri anda dari satu cara. Kajian telah menunjukkan bahawa menunggang menjadikan anda lebih bahagia, dan itulah jenis pengambilan diri yang boleh kita dapatkan. Anda mungkin tidak berasa seperti pergi dalam perjalanan, tetapi cuba berputar pendek, menjalankan tugas, roll sekitar kejiranan-apa sahaja untuk mengeluarkan anda di atas basikal. Kemungkinannya, sebaik sahaja anda memulakan pedaling dan endorfin menendang, anda tidak akan mahu berhenti.

Merangkul Perjalanan
"Ini semua tentang memeluk perjalanan, " kata Hoar. "Bukan hanya perjalanan sebenar itu sendiri; Maksud saya perjalanan dalam latihan itu menyeronokkan. Merangkul latihan sehari-hari dan mencari kegembiraan dalam hal itu-para penunggang basikal yang boleh melakukan itu biasanya orang yang paling berpuas hati sebagai penunggang. "Jika anda hanya memberi tumpuan untuk bersedia untuk satu acara, atau satu Hasilnya, anda tidak menikmati proses itu-dan bukannya proses yang terbaik?